Facebook logo

FB gruppe

Vores tilgang til ungdom i MBC

Vores tilgang til ungdomstræningen er først og fremmest, at de unge skal have det sjovt og glæde sig over at deres færdigheder udvikler sig. Det skal være rart, sjovt, inspirerende og udviklende for de unge at gå til badminton.

Inspiration og udvikling er vigtigere end konkurrenceelementet. I kampe og turneringer motiveres de unge selvfølgelig til at gøre deres bedste, men de fortælles også, at det er vigtigere at de præsterer bedre end sidste måneds udgave af sig selv, end at de vinder over en tilfældig modstander. Konkurrenceelementet i sig selv er altså ikke det primære.

Jublende unge træner med fjerbolde

Badminton for de unge i MBC skal være sjovt, inspirerende og udviklende. Her træner de unge præcisionsslag med fjerbolde.

Retningslinier for spillere til træning

• Vær klar og omklædt til træningen starter med fyldt drikkedunk, ketcher og indendørs sportssko egnet til badminton.
  • Deltag aktivt og positivt i træningen.
  • Deltag i fællesskabet, udvis holdånd og tal pænt til de andre spillere og trænerne.
  • Vær en god kammerat og udvis fairplay.
  • Du træner både med spillere på højere niveau og spillere på lavere niveau, fordi det udvikler både dig og dine kammerater.

Retningslinier for spillere til turneringskampe

Opførsel overfor modstandere:

• Du hilser på modstanderne før kampen og siger 'Tak for kampen' efter kampen.
  • Du er respektfuld og udviser god stil overfor modstanderen, taler pænt og undgår nedladende tone, udtryk og bandeord.
  • Du må gerne juble over et vundet point eller en vunden kamp, men det skal være respektfuldt og ikke hånende overfor modstanderen.
  • Når du selv dømmer: Vær ærlig og retfærdig. Er du i tvivl om en bold er inde eller ude på din banehalvdel, dømmer du til modstanderens fordel.
  • Når I selv tæller point: Sig pointstillingen højt mellem hver duel, så I undgår at tælle forkert.

Opførsel overfor doublemakker:

• Du er respektfuld overfor din doublemakker, både med det du siger og med dit kropssprog.
  • Du taler din doublemakker op, aldrig ned. Det er bedre at støtte og motivere end at bebrejde.
  • Du opmuntrer, når din makker har en dårlig periode.
  • Du checker om det er ok med din makker, inden du giver gode råd til makkerens spil.

Retningslinier for ungdomsforældre

• Som udgangspunkt blander forældre sig ikke i de unges kampe og spil. Coaching under kampe må kun gives jf. reglerne for coaching.
  • Ros dit barn for indsats, forbedringer og opførsel meget mere end resultatet af kampe. Husk at nyde dit barns kampe. Glæd dig over udviklingen og forbedringer i dit barns spil og giv udtryk for det.
  • Når dit barn møder modgang, reagér roligt, konstruktivt, støttende og motiverende. Det er en vigtig del af dit barns udvikling at håndtere modgang.
  • Du må gerne klappe af gode dueller, ligegyldigt hvem der vinder duellen.
  • Du henvender dig ikke til modstanderen under kamp, heller ikke under ophold, og er respektfuld overfor modstander og modstanders forældre, pårørende og trænere.

Når de unge vil mere badminton end MBC kan tilbyde

Når de unge vil mere badminton end vi kan eller vil tilbyde, opfordres og hjælpes de til at træne i Frederiksværk Badminton Klub eller Hillerød Badmintonklub. Det er der nu 4-5 af vores unge der gør, samtidig med træningen i MBC.